Detaljan uvod u sustave prijenosa za cestovne bicikle SHIMANO i SRAM
Počnimo s upoznavanjem sustava prijenosa za cestovne bicikle
Poput planinskih bicikala (MTB), sustavi prijenosa za cestovne bicikle uključuju kasetu, set bieli, pedale, lanac, kočione poluge, mjenjače (poznate kao "brifteri" u MTB), stražnji mjenjač, prednji mjenjač i kablove. Međutim, za razliku od MTB prijenosa, sustavi prijenosa za cestovne bicikle fokusiraju se više na brzinu, aerodinamiku i lakoću, dok se MTB prijenosi više fokusiraju na performanse izvan ceste, krutost i izdržljivost.
Trenutno, većina sustava prijenosa za cestovne bicikle ima dvostruki lančanik, dok su konfiguracije s jednim lančanika još uvijek manje uobičajene. Jedan od najpoznatijih modela s jednim lančanika na cestovnim biciklima danas je 3T Strada.
Tržište prijenosa za cestovne bicikle dominiraju tri marke: Shimano, SRAM i Campagnolo, dok FSA i Rotor predstavljaju više nišne opcije.
Ovaj članak fokusira se prvenstveno na Shimano i SRAM.
SHIMANO
Shimano je možda izjednačen sa SRAM-om u području planinskih bicikala, svaki sa svojim vlastitim snagama i sljedbenicima.
Međutim, u području cestovnih bicikala, neosporno je da Shimano zauzima dominantniju poziciju.
Prema službenoj listi klasifikacije sustava prijenosa za cestovne bicikle Shimano, sustavi prijenosa mogu se grubo podijeliti u 3 razine.
Visoka razina:
Dura-Ace Di2
Dura-Ace R9100
Ultegra Di2
Srednja visoka razina:
Ultegra R8000
105 R7000
Niska razina:
Tiagra R4700
Sora R3000
Claris R2000
Serija Claris:
Claris R2000, kao ulazni model Shimanoa, dizajniran je za svakodnevne vožnje i dostupan je u verzijama s dvostrukim upravljačkim polugama STI (za zakrivljene upravljače) i polugom mjenjača STI (za ravne upravljače). Iako je ulazni model, Shimano je opremio Claris s unutarnjim vođenjem kablova kako bi eliminirao efekt "mantis" i koristio dizajn lančanika s četiri kraka. Podržava opcije 8/16 brzina.
Serija Sora:
Sora R3000, nadogradnja serije 3500, lansirana je 2016. i namijenjena je rekreativnim biciklistima početnicima za svakodnevnu kondiciju i vožnju po gradu. R3000 koristi dizajn lančanika s četiri kraka i, zahvaljujući tehnologiji, nudi STI kontrolu s 9 brzina s unutarnjim kablovima. Biciklisti mogu birati između dvostrukog lančanika 50-34T ili trostrukog lančanika 50-39-30T, s maksimalnom veličinom kasete 11-34T.
Serija Tiagra:
Tiagra 4700, lansirana 2015., optimizirana je za svakodnevno biciklističko korištenje i laganu vožnju izvan ceste, namijenjena početnicima. Usvaja ključne tehnologije iz serija visokokvalitetnih mjenjača, nudeći opcije lančanika 52-36T i 50-34T. Međutim, u pogledu brzina, R7000 je 11 brzina, dok je 4700 10 brzina. U pogledu ukupne težine, R7000 teži 2540 g, dok 4700 teži otprilike 2866 g.
Serija 105:
Novi 105 R7000, lansiran početkom 2018., namijenjen je početnicima i uvodi verzije s disk kočnicama. 105 je oduvijek bio sinonim za dobru vrijednost i nalazi se na mnogim cestovnim biciklima koji se prodaju za 800 do 2000 eura. R7000, kao najpovoljnija 11-brzina grupe Shimanoa, dijeli mnoge karakteristike s Ultegra i Dura-Ace. R7000 ima kraći hod poluge za brže i preciznije promjene brzina. U pogledu prednjih i stražnjih mjenjača, R7000 nudi opcije lančanika 50-34T, 52-36T i 53-39T.
Serija Ultegra:
Ultegra R8000, lansirana 2017., namijenjena je entuzijastima biciklizma koji žele poboljšati svoju razinu vožnje. Ultegra je dugo bila poznata po svom izvrsnom omjeru cijene i kvalitete i često se nalazi na cestovnim biciklima koji se prodaju za 800 do 2000 eura. R8000 nudi mnoge tehnologije slične onima iz Ultegra i Dura-Ace. Pruža izvrstan performans pri promjeni brzina s kraćim hodom poluge i opcijama lančanika 50-34T, 52-36T i 53-39T.
Ultegra Di2:
Ultegra Di2 je verzija elektroničkog mjenjača Ultegra i jedan je od dva sustava prijenosa s elektroničkim mjenjačem Shimanoa. Ultegra Di2 može se postaviti s sinkroniziranim ili polu-sinkroniziranim mjenjačem, što omogućava biciklistu da bira između korištenja prednjeg (potpunog) ili stražnjeg (poluautomatskog) mjenjača za automatske promjene brzina, optimizirajući poziciju lanca za svaki omjer brzina i sprječavajući trenje lanca. Osim toga, Ultegra Di2 uvodi nove prilagodljive tipke na vrhu kako bi poboljšao prilagodbu promjena brzina.
Serija Dura-Ace:
Dura-Ace R9100, lansiran 2016., namijenjen je elitnim i profesionalnim biciklistima za natjecanja i treninge visokog nivoa. R9100, kao visoko kvalitetna grupa Shimanoa, nudi mnoge poboljšane i optimizirane karakteristike u usporedbi s R9000. Mjenjači su redizajnirani za poboljšanu ergonomiju s protukliznim uzorcima na oblogama. Prednji i stražnji mjenjači optimizirani su za vođenje kablova, a prednji mjenjač ima integrirani mehanizam za podešavanje napetosti kabela. Stražnji mjenjač zadržava poznatu Shadow tehnologiju Shimanoa. Lančanici R9100 imaju povećanu širinu kraka i prikazuju šuplju konstrukciju za poboljšanu krutost i učinkovitost prijenosa.
Dura-Ace Di2:
Kao elektronička verzija Dura-Ace, Dura-Ace Di2 trenutno je najskuplji model u Shimano grupi za cestovne bicikle. Za razliku od SRAM eTap-a, Dura-Ace Di2 nije potpuno bežičan u tradicionalnom smislu, iako nudi neke bežične značajke. Dura-Ace Di2, kao i Ultegra Di2, koristi Shimano tehnologiju sinkroniziranog prebacivanja. Osim toga, prednji i stražnji mjenjač imaju integriranu zaštitu u slučaju pada. U usporedbi s prethodnom generacijom elektroničkog mjenjača Dura-Ace, Dura-Ace Di2 je doživio poboljšanja u smislu efikasnosti prebacivanja, težine i funkcionalnosti.
SRAM
Prema službenoj listi klasifikacije grupi cestovnih bicikala SRAM, sustavi prijenosa bicikala mogu se podijeliti u 3 razine.
Visoka razina:
Red eTAP
Red
Srednja visoka razina:
Force
Rival
Ulazna razina:
Apex
Na prethodnoj listi proizvoda prijenosa bicikala SRAM, elementi u crvenim okvirima predstavljaju trenutne modele najčešćih grupi za cestovne bicikle (verzije s kočnicama na obodima), dok modeli označeni brojem "1" predstavljaju verzije s jednim lančanikom s disk kočnicama. Force CX1 je dizajniran za brdski biciklizam.
Serija Apex:
- Verzija s dvostrukim lančanikom
- Verzija s jednim lančanikom
Apex je ulazni sustav prijenosa SRAM-a, namijenjen rekreativnim biciklistima, ali s lakšom težinom u usporedbi s sličnim proizvodima u svojoj kategoriji. Apex je dostupan u verzijama s kočnicama na obodima i disk kočnicama, kao i cijela SRAM ponuda. Nudi opcije 11/20 brzina. Apex ima kompaktnu bielu, a njegov stražnji mjenjač koristi SRAM-ovu WiFli tehnologiju koja nudi širi raspon brzina na kaseti (11-36T), pružajući više kombinacija brzina od standardne trostruke bjele i smanjujući dodatnu težinu. Osim toga, Apex nasljeđuje neke značajke viših modela SRAM-a, poput Zero Loss prebacivanja brzina, podešavanja dosega poluge kočnice i Exact Actuation prebacivanja.
Serija Rival:
Rival je usmjeren na entuzijaste biciklizma, na istoj razini kao Shimano 105. Rival, zahvaljujući korištenju poboljšanih materijala u usporedbi s Apex-om, nudi bolji omjer težine i trajnosti, pružajući superiorno iskustvo vožnje. Rival, kao najpovoljnija 11/22 brzinska grupa SRAM-a, nudi konfiguracije s dvostrukim lančanikom (2x11) i s jednim lančanikom (1x11). Rival ima dizajn biele s pet krakova i, zahvaljujući svom WiFli stražnjem mjenjaču (dostupnom u srednjoj i kratkoj verziji), nudi širi raspon brzina na kaseti, s maksimalnom veličinom zupčanika od 28T.
Serija Force:
Force od SRAM-a usmjerena je na ozbiljne i entuzijastične bicikliste, nudeći performanse slične Red grupi, ali po nešto pristupačnijoj cijeni. Force je dostupna u verzijama s kočnicama na obodima i disk kočnicama, kao i u konfiguracijama s dvostrukim lančanikom (2x11) i s jednim lančanikom (1x11). Force se često smatra da nudi izvrstan omjer cijene i kvalitete, s mnogim karakteristikama visoke kvalitete. Force također koristi SRAM-ovu bežičnu eTAP tehnologiju prebacivanja, nudeći bežično iskustvo vožnje.
Serija Red:
Red je visoko kvalitetni sustav prijenosa SRAM-a, dizajniran za profesionalne bicikliste i elitne entuzijaste. Red je poznat po svom fokusu na laganost, performanse i preciznost prebacivanja. Red također koristi SRAM-ovu bežičnu eTAP tehnologiju prebacivanja i dostupan je u verzijama s kočnicama na obodima i disk kočnicama, kao i u konfiguracijama s dvostrukim lančanikom (2x11) i s jednim lančanikom (1x11). Red nudi mnoge karakteristike visoke kvalitete, kao što su Zero Loss prebacivanje brzina, Exogram biela za veću krutost i poboljšanu efikasnost prijenosa, i širi raspon brzina zahvaljujući WiFli stražnjem mjenjaču. Red također ima ergonomski dizajn i podešavanje dosega poluge kočnice za prilagodljivo iskustvo vožnje.
Red eTAP:
Red eTAP je elektronička verzija Red-a, koja nudi bežično iskustvo prebacivanja i veću prilagodbu u usporedbi s mehaničkim Red-om. Red eTAP koristi bežičnu tehnologiju i ima čist dizajn bez vidljivih kabela. eTAP tipke su potpuno prilagodljive, što omogućuje biciklistu da dodijeli specifične funkcije svakom gumbu. Prebacivanje brzina je trenutačno i precizno, s mogućnošću prebacivanja više brzina jednim dodirom. Red eTAP također ima uklonjivu i punjivu bateriju umjesto integrirane baterije.
Zaključak:
Kako Shimano tako i SRAM nude visokokvalitetne sustave prijenosa za cestovne bicikle, svaki sa svojim karakteristikama i prednostima. Izbor između njih na kraju će ovisiti o osobnim preferencijama biciklista, proračunu i vrsti biciklizma koji prakticira. Obje marke imaju svoje sljedbenike i tijekom godina su dokazale svoju vrijednost u svijetu cestovnog biciklizma.
Izvori:
1. "SHIMANO ROAD COMPONENTS," Shimano, https://bike.shimano.com/en-EU/product/component/shimano10.html
2. "SRAM Road," SRAM, https://www.sram.com/en/sram/road
Napomena: Ovaj članak je samo informativne prirode i ne predstavlja profesionalni savjet niti podršku bilo kojoj specifičnoj marki.